Как работи процесът за пречистване на отработените газове от дизелов двигател

С Adblue и SCR дизелът става по-чист, обясняваме процеса, при който става това

AdBlue

iStock

Д изеловото задвижване в леките автомобили е едно от най-ефективните, но изгорелите му газове са проблемни. По-специално, азотните оксиди, те отдавна са класифицирани от медицински специалисти и еколози като съмнителни в няколко отношения. Наред с други неща, поради токсичния ефект на NOx, законодателите в ЕС налагат все по-строги ограничения на емисиите на отработени газове, което подтикна производителите да намалят емисиите на азотен оксид от дизелови превозни средства чрез допълнителни технически мерки.

Едно от тези решения е селективната каталитична редукция, накратко SCR. Зад това стои инжектирането на урея в изпускателната система и нейното последващо каталитично превръщане в химически безвредни вещества. Принципът е известен и под марката AdBlue.

Днес, впръскването на урея в новите дизелови автомобили е стандартно, за да се достигнат изискванията на стандартите Euro 6d/6e.

Принципът на този процес е прост. AdBlue, който се долива в отделен резервоар, представлява смел от 32,5% урея и 67,5% деминерализирана вода. Този разтвор се впръсква в потока отработени газове, който първоначално е пречистен от окислителен катализатор и филтър за твърди частици.

Емисиите са намалени с 90%

При високи температури на отработените газове уреята се разлага на амоняк и въглероден диоксид. Освободеният амоняк след това реагира с азотните оксиди до безвреден азот и водни пари в друг катализатор, редукционния катализатор. С този химичен процес емисиите на азотни оксиди от дизелов двигател могат да бъдат намалени с повече от 90%, така че на първо място е възможно съответствие със съвременните стандарти за емисии от клас Euro 6.

Тази технология за почистване може да бъде интегрирана в съществуващи превозни средства и техните изпускателни системи. Възможно е и преоборудване на употребявани автомобили. Освен това е лесно мащабируема и позволява на производителите да предлагат високопроизводителни дизелови пътнически автомобили със законово съвместимо ниво на емисиите. Въпреки това, конструктивните и технически усилия за интегрирането на SCR система в превозните средства не са малки. Това важи и за разходите в сектора на леките автомобили, които обикновено са в ниския четирицифрен диапазон. Поради допълнителните разходи, много автомобилни производители премахнаха по-малките модели с дизелови двигатели, тъй като технологията SCR увеличава цената на колата, а малките коли са особено чувствителни на тази тема.

Adblue трябва да се долива регулярно

Самата SCR технология се счита за неизискваща поддръжка и обикновено трябва да издържи дълго време от живота на автомобила без сериозни ремонти. За водача обаче SCR почистването на отработените газове означава допълнителни разходи, тъй като той трябва да гарантира, че винаги има достатъчно AdBlue в допълнителния резервоар.

В зависимост от пробега, стила на шофиране и размера на резервоара за AdBlue, обикновено са необходими 5000 до 15 000 километра, за да се наложи повторно пълнене на резервоара. Ако добавката привършва, водачът обикновено бива предупреден от електрониката на автомобила. Тези съобщения в никакъв случай не бива да се пренебрегват, защото ако запасът от AdBlue бъде изчерпан окончателно, бордовата електроника изключва двигателя.

AdBlue обикновено се продава в 5-литрови контейнери на бензиностанциите. Обикновено се долива чрез специален конектор за резервоар за добавката, който в много превозни средства е разположен непосредствено до отвора за горивния резервоар.

Дизеловите леки автомобили изразходват около два литра AbBlue на 1000 километра. Това обаче е само груба насока. Цените на AdBlue обикновено са между 2 и 4 лева за литър. Следователно допълнителните разходи за AbBlue са незначителни, особено след като SCR почистването на отработените газове в повечето случаи леко намалява разхода на дизел.

Източник на статията: handelsblatt.com

AdBlue SCR дизелови двигатели дизели